10 hétre a robotok vették át a hatalmat a Baár-Madasban
2022. szeptember 26. és december 10. között 10 hétre nálunk landoltak az Artecrobotok. (https://artecrobot.hu/)
Pályázat útján nyertük el őket az Abacusan Studió cég jóvoltából. (https://abacusan.hu/)
A hetek folyamán a robotok egyre ügyesebbek, a gyerekek pedig nagyon tanulékonyak és kreatívak lettek. Egyre gyorsabban és ügyesebben szerelték össze a robotokat, és egyre bonyolultabb programokat alkottak. Nagyon jó ebben a projektben, hogy úgy oktattunk algoritmikus gondolkodást, programozást, hogy a gyerekek a megírt programokat azonnal kipróbálhatták. Azt csinálja-e, amit én akartam, vagy ami a feladat volt. Önálló alkotásnál is az volt a kérés, meséld el, mit szeretnél, és azt csinálja-e az eszközöd. A program tesztelése, futtatása, javítása szinte kézenfekvő volt. Azonnal próbálták, figyelték, javították a hibákat. Ezek a mechanizmusok nagyon beíródtak a gyerekek gondolkodásába. "Nem azért csináltam, mert a tanár azt kérte, hanem mert szükség volt rá, hogy a feladatot teljesítse."
A különböző, robotokhoz kapcsolható eszközök, érzékelők is megmozgatták a tanulók fantáziáját. Touch senzorok után jöttek a LED-ek, a Buzzer és az IR Photorflector. Zenélő, forgó karácsonyfától kezdve télapóig, fagyit áruló, zenélő autóig, krokodilig sok minden született. Autót is szimuláltunk.
Közben elmélkedtünk arról, hogy egy garázsnyitó gomb, egy távkapcsoló, egy önvezető autó, egy termosztát stb. is így működik. Az érzékelő vagy nyomógomb segítségével megkapja a jelet a mikrochip, és akkor bizonyos folyamatok elindulnak.
Kezdetben a projektbe csak a 7-8-9. osztályos tanulókat akartuk bevonni. De bekapcsolódott az 5-6. évfolyam is. Sőt idővel, amikor a felsőbb évfolyamosok is meglátták, hogy mit csinálunk, őket is érdekelni kezdte a robotika. (Korábban mi csak ImagineLogo-ztunk vagy Scratch-eztünk, ami nem összehasonlítható ezzel.) Így a 10-11. évfolyamon is akadtak, akik kipróbálták a robotok építését és programozását.
A nagyoknál a python programozás ismétlésével kötöttük össze a robotokat. Az IF, FOREVER, REPEAT parancsok alkalmazása után a python-nál csak utalni kellett, hogy ott hogy csináltad? – és egyből látta, mit kell tenni akkor most itt, ebben a programozási környezetben.
Az érdeklődőbbek tanórán túl, 5-6. és külön a 7. osztályosok szakkörön is találkozhattak a robotokkal.
Nagyon különbözőek vagyunk:
Vannak, akik nagyon ráéreztek a robotok nyelvezetére. Nagyon gyorsan, ügyesen tudnak alkotni, programozni. Néha a feladatot alig ismertettük, és egyeseknél már működött is a robot, és akadtak, akik csak akkor kezdték el összeszerelni azt. Egyesek nehezebben látták át az egészet.
Volt, aki az építésben munkálkodott, és azt szerette. Viszont volt, aki a programozásban jeleskedett. Közölte, hogy gyorsabb programozni, mint megépíteni: „Több idő elmegy a megépítéssel, mint azok programozásával.”
A gyerekeknek nagyon tetszett, hogy csoportmunkában dolgozhattak. Azt nagyon szeretik. Ügyesen tudtak együtt dolgozni, munkát megosztani. Sajnos, akadtak, akik hátra dőltek, és kivonták magukat a munkából. Ezt a végén, az értékelésnél meg is jegyezték.
A gyerekek is és mi is nagyon élveztük ezt az időszakot. Ezzel olyan komplex képességeket fejlesztettünk, amit más tantárgy nem tud megadni. Szerelt, alkotott, gondolkodott, kombinált, újratervezett, javított, próbálkozott, kooperált, együttműködött. Összességében, olyan élményt nyújtott mindenki számára, amit egy normál tanórán nem tudunk a gyerekeknek nyújtani.
Azok a gyerekek, akik máskor nem voltak aktívak, itt kibontakoztak, felcsillant a szemük. Ügyesen építettek, kapcsoltak össze alkatrészeket, segítettek másoknak.
Már most sajnáljuk, hogy meg kellett válni tőlük, visszakerültek az Abacusan Stúdióba, ahol készítik őket a következő félévre, egy másik iskolába, más gyerekekhez!
Ledvina Hajnalka tanárnő
Korondánné Sájer Zsuzsanna tanárnő
- 85 olvasás